Passa ai contenuti principali

The Sepulcher - Station XIV


The Sepulcher, Station XIV, Via Crucis
The Sepulcher by Franck, Station XIV of Via Crucis,  acrylic colors on paper board, March 18th, 2016.  

🇮🇹"... Giuseppe d'Arimatea, che era discepolo di Gesù, ma di nascosto per timore dei Giudei, chiese a Pilato di prendere il corpo di Gesù. Pilato lo concesse. Allora egli andò e prese il corpo di Gesù. Vi andò anche Nicodemo, quello che in precedenza era andato da lui di notte, e portò una mistura di mirra e aloe di circa cento libbre. Essi presero allora il corpo di Gesù, e lo avvolsero in bende insieme con oli aromatici, com'è usanza seppellire per i Giudei. Ora, nel luogo dove era stato crocifisso, vi era un giardino e nel giardino un sepolcro nuovo, nel quale nessuno era stato ancora deposto. Là dunque deposero Gesù, a motivo della Preparazione dei Giudei, poiché quel sepolcro era vicino." 
[Giovanni 19, 38-42]

La compassione di questo personaggio del Vangelo mi ha commosso e volevo rappresentarlo con un'istantanea che raccontasse la sua sollecitudine e senso di pietà e giustizia.

Giuseppe d'Arimatea ricompone con cura le spoglie di un giovane di valore, che ha conosciuto e ascoltato con attenta ammirazione; lui è ormai un vecchio, ricco e rispettato nel Sinedrio. Ha assistito impotente all'accanimento contro Gesù ma non è riuscito a fermare il corso degli eventi, pur sapendo dove stesse la verità. Con coraggio e senso di umanità, Giuseppe ha chiesto udienza al governatore Pilato, ha richiesto il corpo di un condannato a morte che ha suscitato grande tumulto i giorni precedenti, ha testimoniato che è già morto e che si occuperà egli stesso della sepoltura, a spese proprie. Il sepolcro infatti è nuovo, costruito per se stesso. Giuseppe si fa aiutare da Nicodemo, che ha comprato gli unguenti per la sepoltura.
Joseph of Arimatea in the Sepulcher, acrylic colors on paper board, March 2016.

Dopo aver creato il personaggio di Giuseppe in "Deposition", con aspetto michelangiolesco, l'ho rappresentato ancora mentre si dà un gran da fare per avvolgere il giovane nel lenzuolo di lino. Nell'oscurità del Sepolcro, però, è Nicodemo che, appena deposto sulla pietra, sembra illuminato dal mistero. Come spesso ci succede, quando un'illuminazione passa la nostra mente e rivela qualche verità insospettata. Il suo sguardo è folgorato dal riflesso della luce che entra nell'oscurità e rifulge sul corpo, attraverso il lino che presto lo coprirà. Quell'attimo passa e noi ci lasciamo assorbire dai doveri, dalla fretta, dal mondo che ci richiama. Giuseppe lo incita a fare bene e subito, pensa che tutto si concluderà con un gesto pietoso. Non sospetta che la sua sollecitudine permetterà di rispettare le antiche profezie e che il senso del vivere debba passare attraverso la sua fine.
Spero di aver reso tutto questo attraverso la luce, i riflessi del medium granulare, senza angeli con ali o aureole...
Ho dipinto The Sepulcher illustrando la XIV Stazione della VIA CRUCIS la scorsa Primavera. Ora è ancora appeso nella mia Parrocchia di San Cipriano a Roma, nel XIV Municipio, insieme a "Jesus Dies on the Cross - Station XII", "Depositino - Station XIII" e "On His Right Side".
L'idea nasce da un progetto per illustrare la VIA CRUCIS, originariamente eseguita in sanguigna. In occasione della Pasqua e il Giubileo straordinario, ho deciso di dipingerlo con gli acrilici e il medium gel granulare. L'ospitalità del parroco ha lasciato che siano ancora visibili per decorare questa parrocchia di Roma.



🇬🇧"38 Later, Joseph of Arimathea asked Pilate for the body of Jesus. Now Joseph was a disciple of Jesus, but secretly because he feared the Jewish leaders. With Pilate’s permission, he came and took the body away. 39 He was accompanied by Nicodemus, the man who earlier had visited Jesus at night. Nicodemus brought a mixture of myrrh and aloes, about seventy-five pounds.[a] 40 Taking Jesus’ body, the two of them wrapped it, with the spices, in strips of linen. This was in accordance with Jewish burial customs. 41 At the place where Jesus was crucified, there was a garden, and in the garden a new tomb, in which no one had ever been laid. 42 Because it was the Jewish day of Preparation and since the tomb was nearby, they laid Jesus there." 
[John 19:38-42]

I was always moved by the sympathy for this character of the Gospel and wanted to represent his episode in one snap-shot which tells about his concern, compassion and sense of justice. 
Joseph of Arimatea carefully recomposes the corpse of one young man of value, once known and  followed with admiration; he is just an old man, rich and respected in the Sindedrio. Though, he stood impotent in front of the fury against Jesus, he couldn't stop the course of events, even if he knew where truth is. With courage and humanity, Joseph requests to see the Governor Pilate, he asks for the corpse of one convicted man, who provoked tumultuous just few days before; he testifies that the young man is already dead and that he himself would take care of Jesus' sepulture, at his own expense. The sepulcher is in facts brand new, built it for himself. Joseph call Nicodemus for some help, who carries some balms to bury. 
Nicodemus in the Sepulcher, March 2016.

After inventing Joseph of Arimatea feature in the previous painting "Deposition",  as Michelangelo style appearance, I represented again while he is getting busy to cover the young corpse with linen sheet. In the dark of the sepulcher, though, it's Nicodemus who, as soon as the corpse is lied down, appears illuminated by the mystery. As often as it happens, one illumination passes through our mind and reveals any unsuspected truth. Nicodemus's glance is flashed by the ray of light that comes into the darkness and glows over the dead, through the linen that soon is going to cover him up. That moment passes away and we let ourselves be grasped by our duties, urgency and the call of the world around. Joseph pushes Nicodemus to do well and fast, he probably is thinking that all is ending up with his compassionate gesture. He doesn't suspect that his regard toward one young man of value is going to allow the respect of ancient prophecies and that from thence on the sense of living should pass through his end. 
I wish I was able to express all through light, reflexes with granular medium, without angels, wings and halos... 

I painted "The Sepulcher" last Spring, illustrating the Station XIV of VIA CRUCIS. At the moment, it is already visible in the Parish of Saint Cipriano at Rome, Municipality XIV, together with the other pictures "Jesus Dies on the Cross, Station XII", "Deposition, Station XIII" and "On His Right Side". 
The idea comes from a project of illustration of the VIA CRUCIS, originally made with sanguigne pencil. In occasion of the Easter and the special Jubilee, I decided to paint it in acrylic colors and granular medium. The hospitality of the parish priest lets them be still showed to decorate this church in Rome. 

Ti potrebbe interessare anche:
You could be also interested in:


     

My paintings in the St. Ciprian Parrish of Rome, XIV Municipio, still there from Easter to all the Jubilee 2016. 


Station XIV, VIA CRUCIS
Station XIV by Franck, illustration from VIA CRUCIS, pencil sanguigne and crayons on rough paper 8''x11,5'', 2010. 

Base on the paper board of The Sepulcher, acrylics, March 2016. 

The Sepulcher, base of the shadows, acrylic colors on paper board, March 2016.


Velatura di The Sepulcher, March 2016.

Commenti

Popular Posted Posts

STREET ART A PRIMAVALLE

Disegno analogico di Betty Edwards - Pace e Depressione

Mandala della Gratitudine